Коли чекати кризи?
Кризи першого року обумовлені тим, що малюк відкриває для себе незнайомий світ і визначає в ньому своє місце. Саме тому всі вони пов’язані з новими досягненнями дитини. «Небезпечними» періодами, що характеризуються підвищеним занепокоєнням, поганим сном і апетитом, прагненням перебувати тільки з мамою, можна вважати такий вік:
-
1. Один місяць. З’являється можливість утримувати голівку, що розширює можливості малюка. Тепер йому потрібно більше інформації у вигляді нових предметів, картинок і т.п.
2. Два місяці. Дитина починає розділяти себе і навколишній світ. Вчиться керувати власними м’язами. Вроджені рефлекси зникають і замінюються усвідомленою діяльністю.
3. Три місяці. Малюк вчиться спостерігати за рухомими предметами, тягнутися за іграшкою і вдосконалює свої фізичні навички.
4. П’ять місяців. З’являється вміння проводити різні маніпуляції з предметами. Дитина вчиться співвідносити те, що бачить з виробленими нею самою діями.
5. Шість–сім місяців. Усвідомлення відстані і спроби його самостійного подолання. Малюк може тягнутися за недоступним предметом і, прагнучи його дістати, перевертатися і намагатися повзти.
6. Дев’ять місяців. Початок самостійного пересування і більш активного пізнання світу. Дитина починає розподіляти поняття за категоріями.
7. Одинадцять місяців. Малюк здатний утримувати в увазі відразу кілька подій, а крім того усвідомлює їх послідовність. Він робить висновки, що одна певна дія призведе до іншої.
8. Дванадцять-вісімнадцять місяців. Самостійне активне дослідження навколишнього світу. Прояви власного бажання чи небажання, спроби протесту і вираження свого ставлення до оточуючих.
Всі діти різні і у кожного з них «небезпечні» періоди можуть протікати з різною інтенсивністю. Однак останній, який прийнято називати кризою першого року життя, завжди проходить яскраво. Його суть в протиріччі, яке характеризується з одного боку відчайдушним прагненням усвідомило себе окремою особистістю дитини до самостійності. З іншого – його розумінням власної залежності від допомоги та оцінки дорослого.
Як подолати важкий період?
-
1. Забезпечте малюкові поле самостійної діяльності. Дайте йому можливість багато рухатися і вивчати різні предмети. Створіть йому максимально різноманітне розвиваюче середовище.
2. Дотримуйтесь режиму дня. Дитина, що живе за розпорядком, більш здорова і психічно урівноважена.
3. Дозволяйте проявляти самостійність. Заохочуйте навіть невеликі результати. Якщо завдання непосильне, запропонуйте свою допомогу.
4. Вчіться розуміти і озвучувати прохання дитини. Виконуйте їх або доступно пояснюйте причину, по якій це зробити неможливо.
5. Приберіть предмети, не призначені для малюка, тим самим заборон буде менше. Забезпечте його безпеку і намагайтеся не обмежувати пізнавальну активність.
6. Поважайте особистість дитини і показуйте їй це.
7. Не змушуйте робити що-небудь силою. Спробуйте відвернути або зацікавити грою, в якій улюблена іграшка буде робити все разом з ним.
8. Грамотно побудуйте систему правил і заборон. Але не зловживайте останніми.
І найголовніше: любіть свого малюка. Частіше показуйте йому це. Цілуйте, обіймайте, ласкаво називайте по імені і приязно розмовляйте з ним. Це життєва необхідність кожної дитини, незважаючи на прагнення до незалежності і самостійності. Ніколи не порівнюйте його ні з ким. Він – особистість із власним темпом розвитку і всьому навчиться в свій час. Навчіться діяти разом зі своєю дитиною, а не за нього і тоді ніякі труднощі першого року життя будуть не страшні.